Mai merge şi „Cât de locală este afacerea ta naţională sau internaţională?”. Diferenţa ar fi că unele companii naţionale sau multinaţionale sunt mai „locale” decât business-ul tău „băştinaş”.
Cum îţi dai seama dacă afacerea ta este promovată eficient în zona în care activezi? (Aproape) foarte simplu.
1) În primul rând întreaba-ţi clienţii (daca ai aşa ceva) de unde au aflat de tine?
Printr-o recomandare, de pe net, un anunţ în ziarul local? Cum a ajuns el în ograda ta?
Este o întrebare foarte pertinentă care te ajută să îţi studiezi piaţa fără să pleci din intimitatea sediului tău?
Ai putea chiar zice că este o metodă de market research pentru omul „puturos”. Nu îţi fă griji de asta fiindcă în majoritatea cazurilor dă rezultate foarte bune.
De asemenea, când îl mai prinzi prin magazinul sau biroul tău, oferă-i o reducere de 5-10% sau cât te lasă pe tine sufletul în schimbul unui chestionar de interes. Întreabă-l tot ce ar putea să îţi fie de folos:
- adresa;
- locul de muncă;
- ce rol are în familie;
- ce publicaţii citeşte;
- pe ce site-uri navighează;
- cum îşi petrece timpul liber;
- unde îşi face piaţa;
- dacă ştie alte persoane interesate de domeniul tău de activitate.
2) Google yourself (cei care sunt fani 30 ROCK ştiu despre ce vorbesc).
Dacă nu ai facebook nu exişti. Nici eu nu suport afirmaţia asta, dar din păcate devine din ce în ce mai adevărată pe zi ce trece.
Nu mai este destul să te promovezi doar în offline, ai nevoie şi de o prezenţă online. Am ajuns în stadiul în care dacă omul te caută pe web şi nu te găseşte, te depunctează din start sau nici nu te mai ia în considerare.
Prezenţa online nu mai este doar o opţiune, ci un minim necesar. Dacă nu îţi creezi un spaţiu virtual unde poţi afişa informaţii despre afacerea ta (o ofertă, o lichidare de stoc, un eveniment), atunci vei ignora un procent mare din piaţa ta.
Înainte să te promovezi în mod direct, vezi dacă nu eşti deja promovat în mod indirect de către clienţii tăi. Dacă ai un public un pic mai „internet friendly” este posibil ca să te fi menţionat deja cineva pe undeva. Asta depinde acum de tine, cât de bine sau prost ţi-ai tratat clientul.
Ţine minte că un client sictirit cu gura mare poate să îţi facă mai multă publicitate proastă decât 10 clienţi satisfăcuţi care îţi facă reclama bună. Chiar şi eu, când studiez review-urile unui produs sau serviciu sunt mai interesat de opiniile proaste decât de cele bune. Sunt metode de a repara aceste review-uri negative, dar din păcate nu le voi discuta în acest post.
În funcţie de nişa în care activezi şi de profilul virtual al clientului tău, ai doar câteva opţiuni care merită exploatate. Doar că ai pus ceva pe net, nu înseamnă că îl va vedea cine trebuie.
E ca şi în offline: dacă tu activezi în domeniul financiar şi îţi faci reclamă pe un panou din faţa unui liceu, câţi clienţi noi crezi că îţi va aduce acest material publicitar?
Este recomandat să ai propriul website şi un cont pe diverse reţele de socializare, dar nu e destul. Foarte rar te va căuta clientul pe tine, deci vei fi nevoit să te duci pe unde umblă el în mod normal.
Dacă încă nu te-ai plictisit de câte ori ţi-am zis să îţi studiezi clientul, atunci te voi plictisi azi: cunoaşte-ţi clientul! Pentru mai multe informaţii vezi punctul 1).
De asemenea te sfătuiesc să îţi înscrii compania pe cât mai multe webdirectoare şi site-uri de anunţuri gratuite. Acest lucru nu ţine neaparat de promovare locală, dar e bine să ai o amprentă virtuală cât mai mare.
Dacă chiar eşti interesat să investeşti în acest tip de promovare şi eşti sigur că îţi va creşte vânzările, atunci merită să îţi pui reclama pe câteva din site-urile mai populare din regiunea ta.
Te sfătuiesc să abordezi domeniile care chiar au trafic, nu doar cele care au numele oraşului în adresă web. În general site-urile din zona ta cu cel mai mare trafic, pe care poţi să îţi faci reclamă, sunt:
- paginile web a ziarelelor locale;
- paginile web a radiourilor locale;
- website-uri utilitare (ştiri, meteo, hărţi);
- website-uri de evenimente;
- blog-uri locale;
- paginile web a organizaţiilor cu mulţi urmăritori.
3) Google yourself din nou, dar fără google (Say what??)
Am început un pic invers, dar tot acolo ajungem. Cât de prezent eşti în offline?
Mai mult ca sigur, ai clienţi care nu stau 16h/zi pe net, dar totuşi sunt interesaţi de produsul tău. Tu cum îţi organizezi campania publicitară astfel încât să îţi asiguri o vizibilitate maximă către piaţa ta ţintă?
Acest subiect l-am mai discutat şi în cărticica „Promovează-ţi eficient afacerea” (material gratuit care îl primeşti dacă te abonezi prin formularul din dreapta sus a acestui post), dar voi scrie un pic despre el şi în acest articol.
Panourile publicitare, afişele, pliantele, obiectele promoţionale (pixuri, agende, mostre) etc. oferă rezultate foarte bune numai în situaţia în care sunt direcţionate către locurile cele mai des frecventate de target-ul tău:
- locul de muncă;
- piaţa unde îşi face cumpărăturile;
- locurile în care îşi petrece timpul liber;
- business-urile tangente domeniului tău de activitate;
- chiar şi la concurenţa ta.
Când îţi creezi materialul publicitar, ar fi bine să ţii cont şi de timpul şi contextul în care acesta va fi vizionat.
Un material publicitar poate da un randament mai ridicat dacă este afişat la anumite ore ale zilei şi în anumite zile ale săptămânii sau lunii.
De exemplu o reclamă pentru un club poate să fie mai eficientă dacă este prezentată spre sfârşitul săptămânii, faţă de începutul acesteia. Acelaşi lucru se poate zice şi despre contextul în care îţi este vizionat materialul publicitar.
SURSA: reclamepepaine.com |